Skip to content

ביג תוחעס – חנוך לוין שלא הכרתם

"פזמון לקרואסון והמבין לוין", מופע חדש של רועי הורוביץ, אוהב לוין מושבע, מקריא ושר מתוך שיריו הרבים של חנוך לוין, סוקר את מפעל חייו כמשורר, את המצאת השמות הייחודית לו (ביג תוחעס, רעואלה, שצ'דרוביצקי...), שירי השטות וההומור לצד שירת המחאה והסאטירה הנוקבת.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חנוך לוין גדול המחזאים הישראליים התחיל את דרכו כמשורר. "הוא, שקנה לו שם בתור "הילד הרע", הפרובוקטיבי, המתגסס, של התיאטרון הישראלי, כתב במקביל שירה, ואפילו מעודנת" מסביר רועי הורוביץ, במאי, שחקן, מרצה לתיאטרון ואפילו זמר, במופע החדש שלו, אותו הוא מגדיר כ"הרצגה", הרצאה שהיא הצגה. כפריקית ותיקה של מחזות לוין, הלכתי לצפות בפאן הנוסף, הפואטי, של לוין העוקצני, החצוף, היצירתי אך הרגיש. הורוביץ מגיש אותו לנו באותה רגישות עוקצנית ומעביר את רוחו של לוין בדרך שונה, משעשעת ומגוונת. פגשתי את רועי לאחר המופע לראיון קצרצר.

צילום: משה דנינו

מה היה הטריגר שלך לעסוק בשירה של חנוך לוין?

אני אוהב את לוין, מלמד את החומרים שלו ועוסק בהם כבר המון שנים. רציתי לעשות משהו עם השירים שלו כבר מזמן. הרעיון הזה חיכה לשעתו, וזו נמצאה ברגע שמירי וולף, הפסנתרנית הפנטסטית, הכירה לי את משה דנינו. בבת אחת נמצא לי הפרטנר והמלחין הכי נכון והכי קשוב. IT WAS MEANT TO BE

לשיר זו אהבה שלי מאז ומעולם. בעצם, התחלתי את דרכי על במה כזמר במקהלה חיפאית של אפי נצר. אחר כך למדתי שנים פיתוח קול, ושרתי אופרה אבל בהמשך זנחתי את השירה לטובת המשחק והבימוי. אבל הגעגוע והתשוקה לזה תמיד היו שם, ומאד כיף לי לחזור ולשיר.

איך נבחרו השירים, מדוע אלו ולא אלו?

לוין כתב מאות שירים. הוא היה יוצר פורה בעל הספקים אדירים. מלאכת הבחירה והעריכה הייתה, לפיכך, לא פשוטה. מה שהנחה אותי היה הרצון לפרוש מניפה רחבה ככל האפשר, שתיתן ביטוי גם לכתיבה הסאטירית-פוליטית וגם לשירי הילדים, גם לחמשירים הקצרים וגם לפואמות הארוכות, לשירים ששובצו במחזותיו השונים ולכאלה שנכתבו במנותק מהם, לשירים מוכרים יותר ופחות, מולחנים וכאלה שלא זכו ללחן, בקיצור: להביא פנורמה רחבה ככל הניתן של המגוון העצום.

להחלטה להלחין מספר שירים במיוחד למופע הזה יש תכניות המשך לעתיד? האם תפיק אותם להפצה ציבורית?

לאור התגובות החמות שאנו זוכים להן, אנחנו בהחלט מגלגלים את הרעיון להוציא את שירי המופע גם בדיסק. משה דנינו כתב לחנים מופלאים, בעיניי, שאשמח להביאם לכמה שיותר אנשים.

מהי הבחירה הפרטית המנצחת שלך לטקסט של חנוך לוין?

וואו, יש לי כל כך הרבה "פייבוריטים". הוא יוצר שמלווה אותי ומשמש אותי בהמון הזדמנויות. אם תלחצי אותי לקיר, אודה שהשיר הזה מתנגן לי כמעט כל לילה, במהלך ההכנות לשינה:

"כולנו משתינים לפני השינה

זה לא חוק טבע או חוק מדינה

סתם הרגל מועיל או מנהג

כמו לבקר את סבתא בערב חג"

ניהול מוסיקלי: משה דנינו.  ליד הפסנתר: מירי וולף.

מופעים קרובים:

 11.11.2017 ; 28.12.2017 – התאטרון הקאמרי של תל אביב 21:00

19.11.2017 מועדון הסגל, אוניברסיטת תל אביב 18:00

20.11.2017 מכון אבשלום בסמינר לוינסקי 18:00

27.12.2017 טכניון, חיפה 20:30

אודות רועי הורוביץ אתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן